UDANG GALAH 'BERMADU' TIGA CILI

UDANG GALAH 'BERMADU' TIGA CILI



Sempena bulan Ramadhan yang mulia ini, aku nak berkongsi resipi aku ngan korang semua, sebabnye kalau nak kongsi juadah tu tak dapat la aku nak menghantarnye... hehehe... jadi pepandai korang la mencuba resipi aku ni..

BAHAN-BAHAN :




Bawang merah (besar)
Bawang putih
Cili hijau (besar)
Cili merah (besar)
Cili api a.k.a Cili padi
Udang Galah

Garam
Gula
Minyak masak
* Petai (jika ada)

*bahan2 yang diwarnakan merah diatas perlu dikisar sekali...

+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

CARA-CARA MEMBUATNYA


Mula-mula, udang galah dibuang tanduknya dan dicuci sehingga bersih...


Antara bahan-bahan masakan utama dalam proses memasak udang galah 'bermadu' tiga cili... hehehe... Pastikan kesemua bahan diatas telah dibasuh terlebih dahulu...


Bahan-bahan diatas dihiris besar-besar kerana ianya akan dikisar... Sebenarnya tak perlu potong pun tak mengapa, terus masukkan jer ke dalam blender...
[sebab masuk dalam blog kan, tu yang kene hiris jugak tu]


Kesemua bahan yang telah dihiris dimasukkan ke dalam blender... Pastikan sedikit air telah dimasukkan ke dalam blender juga...


Bahan-bahan yang telah siap dikisar...
[gambar terus dari dalam blender.. hehehe]


Kemudian, masukkan minyak masak ke dalam kuali...


Kemudian, api dapur dihidupkan untuk memanaskan minyak masak tersebut..


Apabila minyak masak telah kelihatan panas, bahan yang telah dikisar tadi dimasukkan ke dalam kuali...
[AWAS..!!! BERHATI-HATI KETIKA MEMASUKKAN BAHAN KE DALAM KUALI YANG MENGANDUNGI MINYAK PANAS KERANA IANYA AKAN MUDAH TERPERCIK]


Kemudian bahan yang telah dimasukkan tadi dikacau dengan menggunakan sudip...


Bahan masakan tersebut tidak perlu sangat dikacau kerana tujuannya dalah untuk membiarkan airnya kering dan kesemua cili itu masak sepenuhnya lebih-lebih lagi cili api atau nama lainnya adalah cili padi...


Kemudian garam pula dimasukkan ke dalam masakan...


Diikuti pula oleh gula yang dimasukkan ke dalam masakan bagi menggantikan madu... Disini memang tidak dimasukkan madu kerana ianya mudah hangit...
[p/s : gula yang diguna, madu dapat nama]


Setelah itu, masakan dikacau lagi untuk menjadikan garam dan gula tadi sebati dalam masakan...


Cara-cara aku mengacau masakan... ^_^


Kemudian, ambil seulas bawang merah besar lalu dihiris besar-besar...


Kemudian, masukkan bawang yang telah dihiris tadi ke dalam masakan...
[kalau ade petai kan beshhh...!!!]


Lagi sekali masakan dikacau...
[asyik kacau jer, takde keje lain dah kot nak buat]


Kemudian, apabila masakan tadi telah kelihatan agak kering... Masukkan pula udang ke dalam kuali...


Haaa... Kalau dah masukkan udang tu tadi, tak reti-reti nak kacau ke???
HAHAHA...!!! kacau je la...


Apabila masakan sudah hampir selesai, ambil sudu untuk merasa sedikit masakan tersebut untuk mengetahui samada masakan tersebut tawar, masin atau manis...
[jangan ade yang nak kate pahit ok? ini bukannye bancuh air kopi... mau ader yang nak kene ketuk kepala ngan sudip nanti... hehehe]


Jeng.. Jeng.. Jeng.... Masakan korang dah siap wehhh..!!!!

6 069 comments:

saddam said...

fuh.... naseb baek aku sahur tadi... takde lah terduga sangat huhu :)

syawal said...

bulan2 puasa pulak ko letak gambar makanan ni.. nasib baik xkantoi puasa aku ari ni..

sweet_lin (^_^) said...

hi hun, thanx for the invitation to your blog. i tatau lak selama u nie pandai masak eh dear. bertuah la sape dapat jodoh ngan u ni. sejak bila u reti masak ni dear, i leh la rasa masakan u nanti nie kan sayang kan??? (^_^)

::~jAy DaMiEn~:: said...

saddam, bkn kire ko sahur ke x, yg penting puase tu mau penuh bulan ramadhan ni... kalau terlepas sahur tu, anggap je la dugaan dibulan puase ni.. lagipun kite kan laki, xder pantang larang utk dikecualikan puase ni... sbbnye laki xder period, kecuali kalau gastrik laaa... hehehe..


sincerely,
✿~jAy DaMiEn~✿

::~jAy DaMiEn~:: said...

syawal, alaa bro.... ko ni kan xkan xleh tgk gambar makanan kot, xpower lagi arr iman ko tu.. hehehe... abes tu kalau kuar iklan makanan dalam tv, camne pulak???


sincerely,
✿~jAy DaMiEn~✿

::~jAy DaMiEn~:: said...

hai my dear honey sweety lin.... huhuu.. terpanjang lak nak hai kat u.. FYI, i mmg taw masak la cayunk... tapi psl sape bertuah dapat i tu, hohoho... malas mau pk lorr... v_v.. sedey bgt... utk u rase masakan i tu, leh jew... u bgtau i bile u nak, kat mane u nak??? kat umah u pon buleh jew... lalala~


sincerely,
✿~jAy DaMiEn~✿

Post a Comment

Video Gallery

.