[INFO] Ketahui Dari Mana Sesuatu Panggilan Dibuat

Artikel aku kali ini tentang cara untuk mengetahui dari mana sesuatu panggilan telefon dibuat. Mungkin korang ingin tahu siapa yang membuat panggilan dan dari mana datangnya panggilan itu dibuat. Lagi-lagi kalau nombor dari pemanggil itu tak tersenarai dalam senarai pemanggil yang disimpan dalam telefon bimbit korang.

Klik gambar untuk lebih besar.

Jika korang sudah lihat pada gambar, aku mengambil contoh nombor telefon IIC dimana tempat aku pernah belajar dulu di Pulau Indah.

Sebagai contoh, aku telah memasukkan nombor +603-3281 2619  dan setelah itu aku klik pada 'analyse'. Keputusan yang aku dapat telah memberitahu :

Number billable asgeographic number
Country or destinationMalaysia
City or exchange locationKuala Selangor
Original network provider*TM (Telekom Malaysia) Bhd


Jadi keputusan yang diperoleh cuma sekadar memberitahu lokasi dari mana panggilan dibuat dan pastinya penyedia rangkaian di Malaysia adalah TM.

Kepada sesiapa yang berminat untuk mengetahui lokasi pemanggil, sila layari laman Numbering Plans.

p/s : Dahulunya IIC tempat aku belajar berada di Pulau Indah, sekarang telah berpindah ke Kuala Selangor seperti mana keputusan yang diperolehi.
pssttt~ kalaulah boleh tau betul-betul siapa yang call, lagi-lagi nombor henset

2 069 comments:

Anonymous said...

tuk no nset xde kew??

Jay said...

@Anonymous, untuk no. henset kalau ada nanti, akan di post kat dalam blog ni ya.. rasa2 macam takda pulak

Post a Comment

Video Gallery

.